Beredar kisah viral seorang ibu yang mengalami anaknya tertukar di rumah sakit. Ia pun menceritakan kisah bak sinetron itu di media sosial Facebook.

Seorang ibu itu diketahui bernama Siti Suriani Wahiddin. Dalam curhatannya itu, ia mengungkapkan kalau dirinya telah melahirkan di salah satu rumah sakit swasta di Shah Alam, Selangor, Malaysia pada 11 Juni 2021 pukul 02.30 pagi.

Usai lahir, bayinya pun dirawat di kamar bayi rumah sakit tersebut.

"Pada 8.30 pagi, saya minta nak lihat bayi dan juru rawat bawa masuk ke bilik. Saya menyedari wajah lain tapi tidak mengesyaki apa-apa kerana katil bayi tertera nama saya," ujarnya dalam bahasa Melayu seperti dikutip dari berbagai sumber.

Ibu dipanggil Siti itu kemudian mengatakan kalau dia diizinkan pulang ke rumah pada 13 Juni 2021. Perawat di rumah sakit pun mempersiapkan bayinya untuk dibawa pulang.

Saat itu, siti pun tak mencurigai sesuatu yang aneh. Namun, saat sampai di rumah, barulah dia dan suaminya, Mohammad Syafiq Irfan Azman sadar kalau bayi yang digendong oleh Siti bukanlah anak mereka.

"Kami menyedari bayi itu bukan anak kami ketika suami mahu memotong tanda nama pada kaki bayi itu dan mendapati ia milik wanita lain," katanya.

Baca Juga: Viral 9 Tahun Pacaran Beda Keyakinan, Wanita Ini Akhirnya Pindah Agama

Faktanya, perbandingan antara jumlah penduduk di Indonesia dengan bahan bacaan belum seimbang. Dari 90 orang, akses bacaan yang tersedia hanya satu buku. Berantas hoaks dengan #BacaSampaiTuntas